شرایط چندهمسری
برخي كه خبر ندارند كه اسلام به هيچ وجه اجازه نمي دهد هر كسي با ازدواج دوم زندگي خود و ديگري را تباه كند به اسلام ايراد مي گيرند در حالي كه چند همسري شرايطي دارد. اسلام چندهمسری را تجویز کرده، اما برای آن، شرایطی را مقرر داشته که رعایت آنها در عمل بسیار دشوار است:
1. امکانات مالی برای تأمین کلیه هزینه های دو خانواده؛
2. قدرت جسمانی برای تأمین نیازهای جنسی دو همسر؛
3. اطمینان از رعایت کامل عدل و انصاف در بین دو خانواده از همه جهات، بدون هیچ گونه تبعیض.
خداوند متعال در قرآن می فرماید:
«آنچه مىخواهيد ازدواج كنيد، دو يا سه يا چهار. اما اگر مىترسيد كه با عدالت رفتار نكنيد، يك زن بيشتر نگيريد».[1]
در این آیه، تجویز ازدواج مجدد را مشروط به عدم خوف از ترک انصاف و عدالت نموده که در عمل دشوار است. مردی که بیش از یک همسر دارد موظف است، در مقدار، نوع و کیفیت نفقه، مضاجعت، تمتع های جنسی و حتی در برخوردهای اخلاقی، بین آنان، مساوات و عدل و انصاف را رعایت کند، گرچه میان آنان از لحاظ سنی، یا زیبایی و زشتی، یا اخلاقی و موقعیت های اجتماعی، یا سایر مزایا و کمالات تفاوت هایی وجود داشته باشد، اما مرد وظیفه دارد در همه موارد، رفتاری یکسان داشته باشد. واضح است که رعایت کامل عدل و انصاف، کاری است بس دشوار و کمتر مردی می تواند مطمئن باشد که قدرت ادای چنین وظیفه ای را دارد. در صورتی که قرآن تصریح می کند اگر از آن بیم دارید که نتوانید میان چند همسر با عدل و انصاف رفتار کنید، به یک زن اکتفا نمایید. بنابراین، ازدواج مجدّد کاری است بسیار دشوار و پرمسئولیت که هر مردی صلاحیت آن را ندارد.[2]
پی نوشت :
[1]. نساء( 4) آيه 3:« فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَثُلاثَ وَرُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً»
[2] امينى، ابراهيم، آشنايى با وظايف و حقوق زن، 1جلد، بوستان كتاب (انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم) - قم، چاپ: چهارم، 1390.